Kantoorartikelen zijn onmisbaar voor elk bedrijf. Denk aan pennen, papier, schrijfblokken, plakband, nietjes en nog veel meer. Deze artikelen kunnen allemaal bij elkaar echter vaak een flinke impact op de jaarlijkse bedrijfskosten. Het zou daarom ideaal zijn om hierop te kunnen besparen, maar hoe kun je hier het beste mee beginnen?

Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop je eenvoudig geld kunt besparen op kantoorartikelen. In deze blog bespreken we enkele van de meest effectieve manieren om geld te besparen op kantoorartikelen. We hebben hiervoor 5 handige tips op een rijtje gezet.

1. Doe meer online

Het gebruik van papier en inkt is een van de meest voorkomende kostenposten op kantoor. Als je minder papier gebruikt, kun je een flink bedrag besparen. Er zijn een aantal manieren waarop je dit kunt doen. Ten eerste kun je beginnen met het opslaan van documenten in de Cloud. Door deze documenten digitaal op te slaan, hoef je niet meer afdrukken te maken. Hiermee bespaar je op papier en inkt, maar ook op de energiekosten van de printer. Daarnaast heb je minder kantoorartikelen nodig om alle documenten in te bewaren zoals organizers, brievenbakken en dossiermappen.

Daarnaast kun je, als dit eerder nog niet werd gedaan, ook gebruik maken van de achterzijde van het papier. Zo verdubbel je het aantal pagina’s dat je kunt afdrukken. Dit geldt ook voor notitieboeken: door op de achterkant van de pagina’s te schrijven kun je hier twee keer zo lang mee doen.

2. Gebruik duurzame kantoorartikelen

Duurzaamheid speelt vandaag de dag een belangrijke rol in de bedrijfswereld. Niet alleen is het goed voor het milieu, het kan ook veel geld besparen. Door kantoorartikelen van goede kwaliteit te kopen die gemaakt zijn van duurzame materialen, hoef je deze minder vaak te vervangen. Bovendien kunnen veel duurzame kantoorartikelen ook worden gerecycled. 

3. Koop in bulk

Het kopen van kantoorartikelen in bulk is één van de meest effectieve en eenvoudige manieren om geld te besparen. Veel bedrijven bieden kortingen voor het kopen van grote hoeveelheden tegelijkertijd. Bovendien kun je door het kopen in bulk ook nog eens besparen op verzendkosten. Het vergt echter wel een goed vermogen om te plannen. Als je meer kantoorartikelen inslaat dan je nodig hebt betaal je uiteindelijk nog steeds teveel geld. Moet je steeds nieuwe kantoorartikelen bijkopen? Dan betaal je ook steeds opnieuw hier de verzendkosten voor.

4. Wees kritisch bij het kopen van kantoorartikelen

Tot slot is het belangrijk om kritisch te zijn bij het kopen van kantoorartikelen. Kijk goed naar wat je écht nodig hebt en wees niet te snel geneigd om grote voorraden aan te leggen. Soms is het beter om minder kantoorartikelen beschikbaar te hebben, omdat er dan zuiniger mee om wordt gegaan.

Afsluiting

Kantoorartikelen kunnen een flinke kostenpost zijn. Gelukkig zijn er verschillende manieren waarop je geld kunt besparen op kantoorartikelen. Denk aan minder papier gebruiken, duurzame producten kopen en het kopen in bulk. Wees kritisch en maak gebruik van de bovenstaande tips bij het kopen van kantoorartikelen om hier eenvoudig veel geld op te besparen.